Birey
doğumundan ölümüne kadar geçen süre içinde sürekli olarak
kara vermesini gerektiren problem durumlarıyla karşılaşmaktadır.
Bu bağlamda karar verme gelişimsel bir olgu olarak ele
alınmaktadır. Verilen kararların niteliği ve niceliği bireyin
içinde bulunduğu gelişim dönemine ve karar verilmesini gerektiren
durumun özelliklerine göre değişmektedir. Mesleki kara verme
süreci yoğun bir çaba gerektirmektedir.
İnsan
gelişiminin her döneminde var olan karar verme özellikle ergenlik
döneminde önemli bir etkinlik olarak değerlendirilmektedir. Uygun
ve sağlıklı kararlar verebilme sağlıklı bir ergenin en önemli
özeliklerinden birisi olarak kabul edilmektedir. Ergenlik döneminde
verilen kararlar bireyin sağlığı mesleği psikolojik uyumu ve
sosyal kabulü üzerinde yaşamı boyunca etkili olacak doğurgulara
sahiptir. Ergenlik döneminde alınan kararlar yaşamı
şekillendirmede genişletmekte ve hatta
sınırlandırabilmektedir.14-15 yaşlarındaki gençler problem
durumlarına alternatif çözümler oluşturma ve sorunlarını soyut
olarak inceleyebilme yeteneğine sahip olmaktadırlar. Karar analizi
yönteminin aşamaları şu şekilde oluşmaktadır.
1-
Problemi yapılandırma
2-
Olası seçenekleri değerlendirme
3-
Belirsizlikleri saptama
4-
Seçenekleri değerlendirme
5-
Duyarlılık analizi
6-
Ek bilgi toplama
7-
Seçim
Karar
verme sürecinin aşamaları
Mesleki
karar verme sürecinde önemli ölçüde bilişsel süreçler etkili
olmaktadır. Kişinin önüne çıkan seçeneklerden birine
yönelmesinde bilişsel süreçler karşımıza çıkmaktadır.
Bu
süreç seçenekler hakında ayrıntılı bilgi edinilmesini edinilen
bilgilerin sınıflandırılmasını kişi için önem sırasına
konulması her birinin istekleri karşılama olasılığı yönünde
irdelenmesi gibi işlemleri gerektirmektedir. Karar verme süreci ile
ilgili dokuz yapı tanımlanmıştır.
1-SEÇİM:
Karar verme yeterliliği için bir ön koşuldur. Kararın kontrolü
içsel denetim ve kendine saygıyla ilgilidir.
2-ANLAMA:
Bilişsel süreç olarak karar verme etkinliğini anlamaya işaret
etmektedir.
3-YARATICI
PROBLEM ÇÖZME: Problemin tanımlanmasını seçilecek
alternatiflerin ortaya çıkarılmasını yeni alternatifleri üretmek
için seçim alternatiflerinin yaratıcı bileşimi ve amaçlarına
ulaşmak için gereken adımların kavranmasını içermektedir.
4-UZLAŞMA:
Aileye veya arkadaşlarla bir uzlaşmazlıkta kabul edilebilir bir
çözümde anlaşmaktır.
5-SONUCU
DEĞERLENDİRME: Kendisi ve diğerleri için seçilen eylemlerin
sonuçları hakkında düşünme kabiliyetidir.
6-DOĞRU
SEÇİM: Bilgini etkili ve mantıklı olarak elde edilmesi için ön
koşuldur.
7-GÜVENİRLİK:
Alternatiflerin seçiminde bilginin güvenirliğini değerlendirme
yeteneğidir.
8-KARARLILIK:
Yetenekli karar veren kişiden seçimlerde istikrarsızlık
göstermesi beklenir. Ergenler sosyal baskı veya duygu
durumlarındaki hızlı değişiklik yüzünden önceliklerinde bir
istikrarsızlık gözlenir.
9-BAĞLANMA:
Kararın bağlayıcılığı ile ilgilidir. Yaş ilerledikçe de
karar verme durumlarında yüksek bir yeterlik görülmektedir.
Karar
verme evresinin amacı erişilir çözüm olasılıklarını
değerlendirmek ve uygulama için en etkili seçeneğe yönelmektir.
Etkili olan çözümler sorunu ortadan kaldırmaya yönelik olan ve
olumlu sonuçları arttırarak olumsuzlukları en aza indiren
çözümler olarak ele alınmaktadır.
Littrel’e
göre karar verme süreci yedi basamaktan oluşmaktadır.
1-Problemin
tanımı
2-Amaçlar
oluşturma
3-Kaynakların
belirlenmesi
4-Alternatiflerin
göz önünde bulundurulması
5-Karar
verme
6-Kararın
uygulamaya konulması
7-Sonuçların
değerlendirilmesi
Littrel
açıklamış olduğu bu karar verme basamaklarının eğitsel bir
program seçimi ve meslek seçiminde iyi bir şekilde uygulandığına
bireyler vermiş oldukları karardan daha çok memnun olacaklar ve
karalarında daha az değişiklik yapma ihtiyacı duyacaklardır.
Bilgi
İşleme Yaklaşımına Göre Mesleki Karar Verme
Bilgi
işleme yaklaşımının anahtar kavramları şunlardır:
a)
Problem
b)
Problem çözme
c)
Karar verme
d)
Bilgi işleme alanları pramidi
e)
İletişim,analiz,sentez,değerlendirme,uygulama döngüsü(CASVE
döngüsü)
Problem,mevcut
durum ile arzu edilen durum arasındaki boşluk olarak tanımlanır.
Boşluk,bir insanın olduğu yer ile olmak istediği yer arasındaki
farktır. Problem çözme,bireylerin mevcut durumlarıyla arzu
ettikleri durumları arasındaki boşluğu kapatacak bilgi ve
kavramaya yönelik stratejiler edinmelerini içerir.problem çözme
sürecinin amacı boşluğu kapatmak için kişi tarafından
istenilir bir seçeneği bulmaktır. Karar verme süreci ise
istenilen seçeneği belirli hareket adımlarına dönüştürmektir.iş
bulma sürecini düşündüğümüzde var olan bir iş problem çözümü
sürecinin sonucu iken,o işi elde etmek için harekete geçme karar
verme sürecinin bir sonucudur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder